Švédsko, jako symbol kvality a bezpečí

Na úvod bychom si měli říci, že právě Švédsko je jednou ze zemí s nejnižším počtem úrazů dětí při autonehodách (berme si z nich příklad). Čím je to? Bezesporu tím, že Švédsko je země, odkud přichází protisměrné cestování dětí. Více o historii autosedaček se dozvíte v našem článku zde.
Statistiky nelžou a říkají, že v letech 1992-2011 bylo ve Švédsku pouze 15 smrtelně zraněných dětí do čtyř let v autosedačkách umístěných proti směru jízdy. Zní to až jako sci fi, že? Ale není. je to skutečnost. Dvě děti kvůli požáru, jedno kvůli utonutí a ostatní při fatálních nehodách. Podle švýcarské společnosti International Research Council on Biomechanics of Injury k žádnému úmrtí nedošlo při zadním nárazu, vždy jen při čelním nebo bočním.
Švédové kladou velký důraz na informování rodičů o důležitosti správného upevnění sedačky a používání vhodných bezpečnostních prvků. Díky osvětovým kampaním si většina rodičů uvědomuje rizika a dbá na správné použití dětských sedaček. Navíc švédské zákony vyžadují, aby děti do výšky 150 cm používaly schválenou dětskou sedačku. Zákony jsou pravidelně aktualizovány a vycházejí z nejnovějších vědeckých poznatků o bezpečnosti dětí v autech.
A v neposlední je ve švédské kultuře dodržování pravidel a bezpečnosti považováno za prioritu. Rodiče mají tendenci respektovat doporučení odborníků a nepodceňovat rizika spojená s jízdou autem.
A znáte švédský PLUS TEST?
ŠVÉDSKÝ PLUS TEST
Autosedačky, které úspěšně projdou tímto testem patří mezi ty nejbezpečnější autosedačky na světě!
Testování provádí Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI) spolu se Swedish National Society for Road Safety (NTF) od roku 1973.
V rámci Testu Plus prověřují nezávislí odborníci zatížení působící na hlavu a krk dítěte při simulovaných čelních nárazech.
Kritéria bezpečnosti jsou v Plus Testu nastavená mnohem přísněji než u evropských norem jako tomu bylo u bývalé ECE R44 a i u nové ECE R129.
Autosedačky se testují ve vyšší rychlosti a při významně kratší brzdné dráze, náraz je tedy mnohem silnější. Výrobci sami mohou do testu své sedačky přihlásit a když testování skončí úspěšně, získají pak oficiální značku Plus Testu. Tímto testem mohou projít pouze sedačky instalované proti směru jízdy (obousměrná autosedačka tímto testem nemůže projít).